Hyppää sisältöön
Hemsö Suomi / Ajankohtaista / Tiedotteet / Raksilan uusi paloasema valmistui Oulussa – vuokrahankkeena toteutettu uudisrakennus luovutettiin hyvinvointialueelle tänään
tiedotteet

Uudella paloasemalla on panostettu erityisesti tilojen viihtyisyyteen ja työntekijöiden hyvinvointiin. Vuokrahankkeena toteutetun paloaseman omistaa yhteiskuntakiinteistösijoittaja Hemsö. Toiminta uudella paloasemalla käynnistyy heinäkuun aikana.

Hemsön rakennuttama Raksilan uusi paloasema on valmistunut. Noin 2 700 bruttoneliömetrin uudisrakennus luovutettiin käyttäjälleen Pohjois-Pohjanmaan pelastuslaitokselle 30. kesäkuuta. Hemsön investointi on noin 10 miljoonaa euroa.

Uusi paloasema palvelee Pohjois-Pohjanmaan pelastuslaitosta ja OYS Ensihoitoa. Se vastaa pääasiassa Oulun kaupungin alueen pelastustoimen ja ensihoidon tehtävistä. Pelastuslaitos aloittaa toimintansa uusissa tiloissa 6. heinäkuuta.

Raksilan uusi paloasema rakennettiin Oulun vanhan keskuspaloaseman tontille. Vanhaa asemaa on purettu vaiheittain niin, että pelastuslaitos ja hätäkeskus ovat voineet jatkaa toimintaansa tontilla. Uuden rakennuksen valmistuttua Oulun kaupunki purkaa vanhan paloaseman jäljellä olevat osat.

”Rakensimme tontilla samaan aikaan, kun sieltä hoidettiin pelastustehtäviä. Myös hätäkeskuksen toiminta ja yhteydet oli turvattava. Kaupunkirakentamiselle tyypillisesti työmaalla oli ahdasta, mikä lisäsi projektin haastavuutta”, kertoo kohteesta Hemsöllä vastannut rakennuttajapäällikkö Kirsi Viheriäranta.

”Pihan viimeistelemme ensi kesään mennessä, kun vanha paloasema on ensin kokonaan purettu. Tontti myös aidataan. Sen jälkeen alue on täysin pelastustoimen ja hätäkeskuksen käytössä ja ulkopuolisilta suljettu.”

Pohjois-Pohjanmaan pelastuslaitoksen apulaispalopäällikkö Petri Tuomi sanoo, että uusi asema parantaa Oulun keskusta-alueen tavoitettavuutta huomattavasti.

”Paloaseman tilat ja hälytysliittymä on suunniteltu niin, että voimme parantaa alueen toimintavalmiusaikoja. Aseman nyt valmistuttua toimintavalmius- ja vasteajat paranevat.”

Yhteiskuntakiinteistöihin erikoistunut kiinteistösijoittaja Hemsö voitti kesällä 2019 kilpailutuksen Oulun uusien paloasemien rakentamisesta. Uudiskohteiden rakentaminen alkoi kesällä 2020, ja ne toteutettiin vaiheittain. Ensimmäisenä valmistui 6 400 bruttoneliömetrin uusi pääpaloasema Linnanmaalle elokuussa 2021. Oulun kaupunki teki paloasemista 25 vuoden vuokrasopimuksen, joka siirtyi vuoden alussa Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueelle. Paloasemat urakoi rakennusyhtiö Peab.

Työhyvinvointia ja palautumista tukevat tilat

Raksilan uutta asemaa on apulaispalopäällikkö Tuomen mukaan odotettu pitkään. Pelastuslaitos toimi väistötiloissa kymmenen vuotta.

”Henkilöstön työtilat ja työhyvinvointi paranevat selvästi. Uudet kalustohallit ja varuste-, huolto- ja toimistotilat ovat tarkoituksenmukaisia ja vastaavat tämän päivän työturvallisuusvaatimuksia”, Tuomi sanoo.

Raksilan tilat suunniteltiin tiiviissä yhteistyössä käyttäjien kanssa.

”Henkisesti kuormittavassa työssä on tärkeää, että työtilat tukevat palautumista. Siksi panostimme paljon tilojen viihtyisyyteen ja kodinomaisuuteen. Olosuhteiden täytyy tukea työssä jaksamista, kun työvuorot ovat pitkiä ja raskaita”, Hemsön Viheriäranta jatkaa.

”Vastuullisuus ei tarkoita vain esimerkiksi energiatehokkuutta – yhtä tärkeää on tehdä tiloja, jotka soveltuvat käyttäjille. Esimerkiksi sisäilmaolosuhteiden on oltava ensiluokkaiset ja lämpötilan pysyttävänä hyvänä vuorokauden ympäri. Raksilassa tilat ovat akustisesti miellyttäviä eikä materiaaleista lähde päästöjä. Sekä Raksilan että Linnanmaan käyttäjiltä olemme saaneet kiitosta tilojen viihtyisyydestä.”

Noin viidennes Raksilan paloaseman vuosittaisesta sähkönkulutuksesta tuotetaan aurinkopaneeleilla. Loppuosa ostetaan hiilineutraalisti. Myös kiinteistön käyttämä kaukolämpö hankitaan hiilineutraalisti. Uusi paloasema sertifioidaan BREEAM-ympäristöluokituksen mukaisesti.

Pelastustoimi on yksi Hemsön ydinsektoreista Suomessa. Raksilan ja Linnanmaan asemien lisäksi Hemsö omistaa paloasemat Lappeenrannassa, Ylöjärvellä, Liedossa ja Kangasalla. Vuokrattavaa pinta-alaa on yhteensä noin 18 000 neliömetriä.

”Oulun uusien paloasemien rakentaminen on ollut poikkeuksellisen pitkä projekti. Suunnittelu alkoi kilpailutuksen jälkeen alkusyksyllä 2019, ja viimeistelytyöt saadaan valmiiksi ensi kesänä. Vaikka vuosiin on mahtunut sekä koronapandemia että Ukrainan sota, ennakoimattomista riskeistä huolimatta työt ovat edenneet suunnitellusti ja valmistuneet hankintakilpailun mukaisessa tavoiteaikataulussa”, Viheriäranta päättää.

Lisätietoja saatte ottamalla yhteyttä

Kirsi Viheriäranta